Het werk van de schilder Piet Mondriaan ervaar ik als koel en meetbaar. Ver weg van het menselijk lichaam. Het is wonderlijk dat dit werk na 100 jaar in Nederland zoveel verering krijgt en voor culturele verlamming zorgt.
De schilderijen zijn als tralies waar de hele vrije kunst achter is opgesloten. Vóór deze tralies werken de subsidieslaven begeleid door de dames en heren, curatoren en kunstambtenaren. Hoelang moet deze culturele gevangenis nog duren, wie laat ze vrij?
In Europa zijn we allang uitgeschakeld. Het handelen van het Mondriaan Fonds heeft overal voor verkramping gezorgd. Alles wordt in geld vertaald, schilderijen gaan voor miljoenen van de hand. Kunst heeft niets met geld te maken en het kan zich overal ontplooien, dat kost niets.
Staatskunst?
Het werk van de schilder Piet Mondriaan ervaar ik als koel en meetbaar. Ver weg van het menselijk lichaam. Het is wonderlijk dat dit werk na 100 jaar in Nederland zoveel verering krijgt en voor culturele verlamming zorgt.
De schilderijen zijn als tralies waar de hele vrije kunst achter is opgesloten. Vóór deze tralies werken de subsidieslaven begeleid door de dames en heren, curatoren en kunstambtenaren. Hoelang moet deze culturele gevangenis nog duren, wie laat ze vrij?
In Europa zijn we allang uitgeschakeld. Het handelen van het Mondriaan Fonds heeft overal voor verkramping gezorgd. Alles wordt in geld vertaald, schilderijen gaan voor miljoenen van de hand. Kunst heeft niets met geld te maken en het kan zich overal ontplooien, dat kost niets.